’De binnenstad is niks zonder inwoners’’

Hella Soethof is vanaf het begin van dit jaar ‘onze’ centrummanager. Wat is dat eigenlijk en wat doet ze precies? En belangrijker nog: wat hebben wij, als bewoners van de binnenstad, eraan en wat merken we er eigenlijk van? Met deze vragen in het achterhoofd heb ik Hella opgezocht en haar deze vragen voorgelegd.

Wat is eigenlijk Centrummanagement?
“De Stichting Centrummanagement Apeldoorn is in het leven geroepen voor een leefbare en bruisende binnenstad. Waarbij een optimale samenwerking tussen partijen als gemeente Apeldoorn, Apeldoorn Marketing, BKA, BOA, toerisme en inwoners een belangrijke rol spelen. Het bestuur zelf is een afvaardiging van de gehele binnenstad. Denkend aan detailhandel, ambulante handel, cultuur, de Oranjerie, vastgoed en horeca.” Vrij vertaald zijn dit dus eigenlijk de plaatselijke ondernemers; zowel de winkels als de horeca en de bevolking? “Inderdaad, wij zijn zelf geen belangenbehartiger. We willen Apeldoorn economisch versterken voor bezoekers aan de stad – met tegelijkertijd een oog voor de bewoners van de binnenstad. Hoe houden we het samen leefbaar en deze samenwerking maakt ons daadkrachtiger.”

Dus Centrummanagement verbindt alle partijen?
“Centrummanagement stelt zich in ieder geval verbindend op – het klinkt misschien makkelijk, maar dat is het niet – het bestrijkt de hele binnenstad. Gericht op het aantrekken, laten ervaren en binden van klanten. Wij krijgen door de samenstelling van ons bestuur een 360 graden-kijk op de binnenstad. Zo kun je samen bekijken wat de directe acties – waar we ons nu op moeten richten – zijn en wat we op de lange(re) termijn gaan doen. Om ‘jezelf als stad’ te profileren moet er iemand zijn die het voortouw neemt. De adviezen van de gemeente spelen daarbij een belangrijke rol.” (Verderop in dit artikel is meer over die rol te lezen.) “Een goed voorbeeld van verbinden is het festival ‘100 jaar Hoofdstraat’. Bij dit culturele festival is ook Wijkraad Centrum betrokken. Ik ben ervan overtuigd dat we volgend jaar zowel bewoners als ondernemers nog meer enthousiast gaan krijgen. Altijd goed blijven communiceren maakt het tot een succes.”

Hierin hebben Stichting Centrummanagement en Stichting Wijkraad Centrum hetzelfde doel. Daar ben je het mee eens, toch Hella?
“Jazeker, de samenwerking kan absoluut versterkend werken. De binnenstad is niks zonder inwoners! Maar ook ondernemen gaat niet zonder inwoners. Je kunt niet zonder elkaar. Je wilt immers allemaal een lekker woonklimaat.“

En jouw rol is?
“Als Centrummanager ben ik degene met het totaaloverzicht. Ik ben betrokken bij alle partijen, luister naar hun plannen en breng deze dichter bij elkaar. Ook zorg ik ervoor dat zaken worden uitgevoerd in plaats van dat – de soms geweldige – ideeën op de plank blijven liggen. Je kunt mij tegenkomen bij ondernemersavonden, horecaoverleg, binnenstadoverleg, toeristisch platform, citymarketing. Ik zet me volledig in voor de meest optimale situatie voor of verbinding met de binnenstad. Het is belangrijk dat er één partij is die te allen tijde het overzicht houdt, weet waar we ons op richten en zich inzet voor de toekomst van de binnenstad. En altijd de rechte lijn volgt om op de juiste manier actief en in overleg te blijven met alle partijen. Zo is het heel belangrijk hoe de consument de stad ervaart, vanaf het moment dat je kiest om naar de binnenstad te komen tot je weer thuis bent. Wij hebben als binnenstad veel te bieden maar de juiste aankleding of groen kan het bijvoorbeeld helemaal afmaken.” “Soms zijn zaken zo complex en werken zo veel mensen aan een – op zich – goed idee dat zo maar belangrijke dingen over het hoofd worden gezien. En daar zijn wij dan weer voor, om dat te signaleren. Want de binnenstad moet gewoon aantrekkelijk blijven voor nu en in de toekomst.”

Waarom hebben ze jou hier eigenlijk voor gevraagd?
“Ik ben altijd werkzaam geweest in de Retail oftewel de detailhandel. Ooit begonnen als zaterdaghulp, verder gestudeerd en terecht gekomen in Retail op nationaal en internationaal niveau. Vooral de internationale kennis van merken op het gebied van branding en consumentengedrag wilde ik graag delen op Nederlandse bodem. Vier jaar geleden begon ik als zelfstandige adviseur voor Retail en overheid. En naast de adviesrol werd ik al snel gevraagd als spreker. Over dat samenwerken altijd centraal staat en een gestructureerd plan maken en opzetten niet zo gemakkelijk is met meerdere, verschillende belangen. En vooral wat een formule tot een succes maakt.” “Eén aanspreekpunt was de wens. En zo belandde ik in het centrummanagement. Na twee jaar gewerkt te hebben als centrummanager voor Twello, merkte ik dat mijn ambities groter waren. Daar kreeg ik toen de vacature van Apeldoorn onder ogen. Om kort te gaan, het was heel prettig natuurlijk dat Centrummanagement Apeldoorn mijn pitch (waarin werd gevraagd hoe ik deze functie zou aanpakken) dermate aansprekend vond dat ik het mag uitvoeren. De stichting heeft mij ingehuurd om drie dagen in de week daadwerkelijk aan de gang te gaan in de binnenstad van Apeldoorn.”

Hella’s werkwijze in de praktijk
“Ik sta met de voeten in de klei en communiceer (dus) met alle betrokken partijen. Zijn er vraagstukken of liggen er kansen? Dan kijk ik hoe ik dit zo snel mogelijk kan aanpakken of zo goed mogelijk kan aanpassen. Mij wordt weleens gevraagd waar die passie toch vandaan komt. Want dankzij het ‘kijkje in de keuken’ vind je uit wat je nog mist en ‘proef’ je wat er gebeurt in de binnenstad. Zo vroeg iemand me: “waar zit eigenlijk jouw kantoor?” De hele binnenstad is mijn kantoor, ik wandel bij ondernemers naar binnen, overleg of bel op een bankje en heb afspraken bij de lokale horeca.

Waarom?
Het is belangrijk dat mensen mij zien en weten dat ze mij kunnen bereiken. Ik weet dat het een grote valkuil is voor centrummanagers – dat niet zichtbaar zijn. Je moet altijd weten wat er in je stad gebeurt. Buiten zittend hoor je mensen praten, van inwoners tot toeristen. Dan pas voel en besef je waar je je voor inzet!”

Hella denkt als een Retailer, met één schakel naar haar bestuur, gemeente en politiek.
“Handvat voor aanpak is het werkplan 2017-2018. Dit is de leidraad voor de keuzes van korte- en lange termijn projecten en tevens mijn adviezen. Van de lange termijnacties merken mensen nu nog niet zo veel, maar in de toekomst wel. Denk maar eens aan duurzamer leven en ondernemen, herstel van panden (door middel van het Gevelfonds) en natuurlijk de nieuwe technologieën die eraan komen. Het is in ieder geval niet mogelijk om onze ogen hiervoor te sluiten. We dienen alert te zijn en te blijven met een altijd heldere toekomstvisie. Alleen dat maakt onze binnenstad aantrekkelijk en klaar voor de toekomst.”

Ze gaat vol vuur verder: “Denk ook aan aanrijdroutes en parkeren. Mensen beslissen thuis waar ze vandaag naartoe willen, misschien naar de binnenstad van Apeldoorn? De belevenis begint al in de auto of op de fiets. Als dat al met een ergernis begint, ben je niet goed bezig als stad. Het gaat erom mensen te binden en dat ze zich welkom voelen, waar ze gemakkelijk hun fiets kunnen stallen of de auto kunnen parkeren zodat ze uiteindelijk sneller die keuze maken om naar Apeldoorn te gaan. En het makkelijker maakt nog even langer te blijven dan alleen die boodschappen doen, maar nog even een terrasje gaan pakken en wat gaan eten.”

Projecten komen en gaan in de loop van de jaren. Zoals het tegen gereduceerd tarief op zaterdag met de bus naar de stad reizen, dat was geruime tijd geleden het geval; eerst voor één gulden, daarna één euro.
“Inderdaad, denk ook eens aan de P&R terreinen aan de rand van de stad, waar je kunt parkeren en met de bus naar de stad wordt gebracht. Goed voorbeeld is de ‘Visit Veluwe Express’ van Apeldoorn Toerisme, die gelukkig sinds kort ook in de binnenstad stopt. Wij, als Centrummanagement, signaleerden dit en als je dan toch een bus route maakt – al is het een pilot – dan moet je toch absoluut minimaal stoppen in de binnenstad.”

Kun je meer vertellen over die adviesrol die de gemeente heeft binnen jullie stichting?
“De gemeente helpt ons bij welke paden we moeten bewandelen. Wij hebben zeer korte lijnen, zodat we tijdig weten wat er speelt qua beleid, ontwikkelingen en speciale acties. Dit alles in het belang van de binnenstad. En wanneer wij partijen kunnen ondersteunen voor een vitale en leefbare binnenstad doen wij dit zeker.” Bij nieuwe plannen van de gemeente wordt dikwijls overlegd hoe dit aan te pakken (richting bewoners); een taak die zowel Wijkraad Centrum als Centrummanagement heeft. Onze wegen kruisen elkaar geregeld de laatste tijd. Wij zouden ook meer moeten gaan samenwerken. Denkend aan het aanpakken van ludieke initiatieven, bijvoorbeeld om op een leuke manier de fiets-(wild)parkeerders te attenderen op andere mogelijkheden.

Nog even de (drie) speerpunten die Centrummanagement hanteert:
• Marketing & Promotie – het trekken van klanten en behouden van klanten door de juiste promotie, acties en verbindingen met evenementen en toerisme.
• Kennis & Kunde – het delen van kennis onderling op diverse avonden en werkplaatsen (workshops) gericht op één onderwerp. Wie werken er met welke passie in de binnenstad? Hoe creëren we gezamenlijk de optimale service voor inwoners, klanten en toeristen? Welke technologische ontwikkelingen passen bij Apeldoorn?
• Omgeving & Infrastructuur – (belevenis in de binnenstad) daaronder valt het stimuleren van het Gevelfonds, bereikbaarheid van stallen en parkeren plus zeker ook de belevenis op die plekken.

Hella filosofeert nog even verder. “Soms gaan dingen gewoon niet zo snel als gewenst, we zijn zeker op de goede weg.”


Bron: Stadsmidden 01-06-2017

Meer weten over de werkzaamheden als centrummanager?

NEEM CONTACT OP