Serious Request zet Apeldoorn op zijn kop

In de week voor kerst moet de hele binnenstad van Apeldoorn bruisen. Het feest rond Serious Request blijft niet beperkt tot het Marktplein. Dat willen gemeente en centrummanagement.

Winkels extra open en veel activiteiten in de binnenstad. Serious Request moet groter worden dan het Glazen Huis op het Marktplein.

Apeldoorn is van 18 tot en met 24 december het epicentrum van Serious Request, de jaarlijkse goededoelen-actie van radiozender 3FM. Er zijn veel activiteiten waarmee particulieren, clubs en bedrijven in Apeldoorn geld willen ophalen. De gemeente gaat die ‘kom-in-acties’ (kia’s) spreiden: zowel over de binnenstad, als in tijd.

,,We willen graag dat er de hele week, elke dag evenveel vertier is”, legt Arno klein Goldewijk uit namens de gemeente. Er zijn er tot nu toe enkele tientallen gemeld.

Bootcamps

De grotere activiteiten komen op de vier hoeken van dat kia-gebied. Op het Stationsplein is het thema innovatie; onder meer onderwijsinstellingen kunnen hier aan de slag. In het Beekpark draait het om duurzaamheid. Het Catharina Amaliapark is de plek voor sportiviteit. ,,Bootcamps en zo.” Het Oranjepark is een week het ‘glazen park’, met activiteiten die een overeenkomst hebben met het Glazen Huis.

We willen graag dat er de hele week, elke dag evenveel vertier is

De Stichting Centrum Management Apeldoorn bekijkt hoe het winkelgebied optimaal kan aanhaken. Wat helpt is dat publiek dat per openbaar vervoer naar Apeldoorn komt, vanaf het station door de Hoofdstraat naar het Glazen Huis wordt geleid. Daardoor blijft de Stationsstraat vrij voor logistieke zaken en de hulpdiensten. Bovendien is de Hoofdstraat-route leuker voor zowel publiek als ondernemers, is de afweging.

Bezoekers

Centrummanager Hella Soethof is blij met die stroom bezoekers. Ondernemers hebben te horen gekregen dat winkels tot 22.00 uur open mogen zijn. In hoeverre ze daar gebruik van maken, wordt geïnventariseerd. Rond het Raadhuisplein is die animo er, weet Soethof. ,,Maar niet voor alle ondernemers is het even logisch, dat maakt het complex.”

De insteek is in elk geval één lijn te trekken per deelgebied, om versnippering te voorkomen. Hoe dan ook grijpt de Apeldoornse binnenstad Serious Request aan als mooie kans, zegt Soethof. Er wordt gekeken naar meer aankleding dan de reguliere feestverlichting en extra activiteiten. Ook horeca-ondernemers zoeken naar mogelijkheden het evenement maximaal te omarmen.


Bron: De Stentor 11-10-2017

Meer weten over de werkzaamheden als centrummanager?

NEEM CONTACT OP